“Вълчи разкази” – Васил Попов

Васил Попов се превръща в един от любимите ми автори и е едно от най-добрите ми “открития” за тази година. През пролетта изслушах “Мамник” и се впечатлих силно, а сега скочих в сборника “Вълчи разкази” и отново не останах разочарована. 

Поначало не чета много разкази, тъй като често не можем да се разберем с тази литературна форма. Но нямах никакви проблеми с разказите в този сборник, които ме държаха въвлечена в действието и заинтригувана от първия, до последния. Впрочем, по всяка вероятност допринесе и това, че всъщност повечето разкази са свързани и ми беше много интересно да проследявам връзките между тях. 

Какво ги обединява? Ами, вълците. Заглавието на сборника не е случайно – в основата на разказите са вълците, Вълчите празници и съответно вълчите имена на три момчета. 

Обожавам начина, по който е използван българския фолклор и в тези разкази. Хем е почти фантастично (все пак има юди, лечителки, човек-вълк и други митични създания), хем е написано така, че си звучи съвсем реалистично. Този фолклор е бил неизменна част от бита и ежедневието на българите някога и звучи също толкова естествено чрез думите на Васил Попов. Можеш да повярваш на всяка дума.

Харесва ми това, че няма излишно идеализиране на българското и насочена омраза другаде, предвид историческия период, в който са поместени разказите (а именно по време на османското владичество). Харесва ми и това, че атмосферата е някак сурова, мрачна. Авторът не се страхува да убие героите си, за да направи разказът още по-реалистичен и автентичен. И много умело използва фолклора и митичните създания, които хем са в основата на разказите, хем някак просто ги допълват, защото… преди всичко става въпрос за хора, за човешки избори, мъки и борби. 

Не искам да издам повече за съдържанието, защото не искам да разваля удоволствието на някого в проследяването на действието и причинно-следствените връзки, но определено бих препоръчала този сборник с разкази. 

***

Ако ревюто ви е харесало, можете да ме подкрепите, като ме почерпите едно виртуално кафе в Buy Me a Coffe тук > https://www.buymeacoffee.com/catwolf10
За мен би означавало безкрайно много и би ми помогнало да продължа да създавам съдържание както досега. 

Вашият коментар